Invatare experientiala

Posted: November 5, 2014 in Articole

3.stage.learning.cyclesTeoriile clasice ale educatiei clasifica studentii ca receptori pasivi de informatie. Teoria educatiei experientiale are o abordare diferita. Implicarea studentilor ca parti active in invatare este filozofia de baza a invatarii experientiale.

Invatarea experientiala are trei componente:
• Cunostinte
concepte, fapte, informatie si experienta anterioara;
• Activitati
cunostinte aplicate la evenimentele curente, in desfasurare;
• Reflectie
gandire axata pe analiza si evaluarea propriilor activitati si a contributiei la propria crestere personala.

Ce este reviewing?
Reviewing este invatarea din propria experienta – sau abilitarea altora pentru a o face. Reviewing (analiza de proces) te ajuta sa obtii mai mult din munca pe care o faci, din viata si recreare – in special – daca abilitatile de reviewing se suprapun peste ambitiile personale. Reviewing este orice proces care te ajuta sa dai sens propriei experiente pentru invatare si dezvoltarea personala.

Activitatea de reviewing include:
• Reflectie asupra experientei
• Analizarea experientei
• Gasirea semnificatiilor experientei
• Comunicarea experientei
• Resemnificarea experientei
• Invatarea din experienta

Cuvinte alternative: procesare, debriefing, reflectare. Activitatea de reviewing are doua sensuri:
1. Reviewing = invatare – procesul de invatare din experienta (de exemplu, prin modul de tinere a unei agende zilnice de lucru, increderea intr-un prieten, discutia cu un mentor etc.) Acest sens se refera la ceea ce faci!
2. Reviewing = asistarea altora in invatare – facilitarea invatarii experientiale pentru altii (de exemplu, prin punerea intrebarilor, acordarea feedback-ului, sau explorarea unor alternative de explicare). Sensul se refera la ceea ce face facilitatorul!

Elemente cheie in analiza de proces (reviewing):
• Comunicarea. Analiza de proces implica comunicarea despre experienta recenta. O data ce canalele comunicarii sunt deschise, analiza de proces se poate desfasura.
• Abilitati de a pune intrebari. Reviewing inseamna mai mult decat a pune intrebari, dar acesta este primul pas. Intrebarile deschise sunt importante.
• Inovare. Imaginatia este importanta pentru a gasi noi cai de a vedea, comunica si invata.
Pe scurt, procesul de reviewing inseamna
experienta + reflectare (reviewing) = invatare

Procesul de reviewing necesita parcurgerea a patru pasi:
1. Experienta. Inseamna sa retraiesti ceea ce s-a intamplat. Este o reamintire a evenimentelor semnificative asupra a ceea ce s-a intamplat.
2. Exprimarea. Te obliga sa te focalizezi pe calitatea experientei si sa-ti pui intrebari de genul: Cum a fost? Cum te-ai simtit?
3. Examinarea. Presupune analiza si rationalizarea experientei avute.
4. Explorarea. Inseamna pregatirea pentru explorarea unor comportamente reiesite din stadiile anterioare.

Actiunea presupune adesea fixarea unor tinte. Instrumentele folosite in invatarea experientiala sunt potrivite pentru motivarea participantilor, dar si pentru atingerea unei palete variate de obiective:
• motivarea participantilor
• dezvoltarea increderii
• crearea culturii de invatare
• dezvoltarea comunicarii si a abilitatilor interpersonale
• imbunatatirea muncii in echipa
• luarea deciziilor si rezolvarea obiectiilor
• abilitati de conducere si leadership.

Andy Szekely

http://www.andyszekely.ro

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.